Valjevo zaboravlja svog hroničara

Obren Jovanović
Obren Jovanović

Dragoceni fotomaterijal, koji predstavlja svojevrsnu fotohroniku ili četrdesetogodišnju vizuelnu istoriju grada na Kolubari, koju je stvarao od jeseni 1944. do proleća 1983. godine poznati fotograf i fotoreporter Obren Jovanović poklonio je na trajno čuvanje i korišćenje Valjevu.

Nesumnjivo, bio je to jedinstven način sa se oduži gradu koji ga je svojevremeno oberučke prihvatilo. Odmah po oslobođenju Valjeva njegova inovativna foto kamera nalazila se često u središtu života, ali i obnove i izgradnje ovog grada kome je ostao dosledan do svog zadnjeg dana. Ništa bitno nije moglo da promakne oku ovog vrsnog fotografa kasnije i majstora fotografije, a izvan svega vrednog i pedantnog hroničara, tako da su na njegovim fotografijama zabeleženi skoro svi važniji događaji iz istorije Valjeva i njegove šire okoline.

Taj dragoceni poklon, predat 23. maja 1983. godine na čuvanje Narodnom muzeju u Valjevu, sačinjavaju: 13.807 negativa, 2.155 fotografija, foto album Valjevo nekad i sad sa 216 fotografija formata 18x24, album sa 81 fotografijom na kojima su snimci Josipa Broza Tita u Valjevu, album fotografija o pruzi Beograd–Bar; dva fotoaparata marke Rolefleks kojim je snimao od 1932. i Lajka sa kojom je radio od 1945. do 1983.

Poklonio je i stručni uput o korišćenju njegove fototeke koja je sređena hronološki sa registrom za negative i spiskom pozitiva sa odgovarajućim brojevima. Tim povodom u Muzeju je priređena vredna i zanimljiva izložba njegovih radova, a deo tog materijala i ranije  se mogao dva puta videti na izložbama. Pominje se i njegov poklon oko 5000 fotografija Međuopštinskom istorijskom arhivu Valjevu, a koliko mi je poznato to je zbirka od oko 1200 fotografija uglavnom pripremanih za već pomenuti foto album Valjevo nekad i sad.

Nažalost to neprocenjivo kulturno blago već decenijama čami u sanducima i kutijama ovih ustanova kulture daleko od očiju radoznalih gledalaca, pa i istraživača zavičajne prošlosti. Kako je prošlo tri i po decenije od poslednje izložbe njegovih radova trebalo bi upriličiti novu kako bi se moglo videti šta je i kako taj čovek radio, pa i podsetiti koliko ima vrednih fotografija u poklonjenoj kolekciji. Čini mi se da su obeležavanje Dana grada, Tešnjarske večeri, Džez festival i druge slične manifestacije prilike da se to blago prezentuje široj javnosti i tako stvore uslovi da bolje upoznamo sebe same i svoju bogatu zavičajnu prošlost.

Kako se danas, 7. jula 2018, navršava trideset godina od njegove smrti prilika je da ga se setimo i zahvalimo za sve što je radio i uradio za ovaj grad i njegove žitelje, a nadležne podstaknemo da nađu načina da mu se na odgovarajući način trajno oduže. A mi ćemo ovog puta sa svoje strane starije sugrađane podsetiti, a mlađe obavestiti o njegovom životnom putu i neumornom radu Obrena Jovanovića.

Rođen je 1897. godine u selu Konjsko kod Trebinja, od oca Jovana i majke Simane. Podataka o njegom detinjstvu, školovanju i mladosti nema. Znamo da se fotografijom počeo baviti 1924. godine kao amater. Vremenom je postao fotoreporter policijske škole u Sremskoj Kamenici i snimao mnoge važne onovremene događaje. Pored ostalog fotografisao je i sahranu kralja Aleksandra Karađorđevića 1934. godine. Uz stalni i marljiv rad predano je i sistematski radio i na usavršavanju svoje fotografske veštine.

Po okupaciji i dolsku Nemaca na teritoriju Vojvodine, kao izbeglica sa porodicom u julu 1941. godine dolazi u Valjevu i ovde se trajno nastanjuje. Kako su mu Nemci zabranili da se bavi fotografskim zanatom, a porodica je živela u velikoj oskudici, morao je da to ilegalno radi po okolnim selima, obilazeći tamošnje vašare, svadbe, slave i druga masovna okupljanja. Ispit za fotografa polagao je tek 1943. godine u Valjevu.

Događaje u ovom gradu počeo je da snima po njegovom konačnom oslobođenju od fašističkog okupatora, u septemru 1944. godine. Pošto se aktivno uključio u obnovu i izgradnju zemlje postavljen je za profesionalnog fotoreportera lista Sve za pobedu, preteče današnjeg Napreda, pa su njegove fotografije ukrašavale i ovaj nedeljnik sve do 1960. godine jer je najčešće bio autor fotografija koje su objavljivane u njemu.

Vremenom je otvorio sopstvenu fotografsku radnju, najpre u svojoj kući u Hajduk Veljkovoj ulici br. 2, a potom Atelje u Karađorđevoj ulici. Bez obzira gde je i kako radio, marljivo je beležio sva značajnija zbivanja u našem gradu, snimao je i mnogo više nego što su mu bili radni zadaci. Čak i kad je otišao u zasluženu penziju nije prestajao da radi. Ispunjen zadivljujućim entuzijazmom i neiscrpnom stvaralačkom energijom radio je neumurno pa se može konstatovati  da njemu fotografija nije bila ni hobi, ni radna obaveza nego mnogo više od toga – način života.

Pored svakodnevnog snimanja i izrade fotografija mnogo je radio na afirmaciji i propagandi fotografije i fotografskog zanata pa i edukaciji fotografskih kadrova. Koliko je u tome bio uspešan možda najbolje svedoči velika grupa veoma uspešnh fotografa koja potiče od njegovih potomaka i bliskih srodnika.

Za svoj neumoran i kreativni rad dobio je više javnih priznanja i odlikovanja. Među njima su: Orden zasluga za narod sa srebrnom zvezdom, Septembarska nagrada opštine Valjevo (1980), Plaketa opštine Trebinje itd. Imao je zadovoljstvo da bude i jedan od počasnih putnika u prvom vozu koji je saobraćao novoigrađenom prugom širokog koloseka Beograd – Bar.

Preminuo je u Valjevu  7. jula 1988. godine u večernjim časovima, a sahranjen sutradan na Gračanskom groblju.

Tagovi