Valjevo u dimu, smogu... 12.01.2017. (foto: Đorđe Đoković)
Valjevo u dimu, smogu... 12.01.2017. (foto: Đorđe Đoković)
26.12.2018, 08:24

Rešenje za aerozagađenje

č: | fb:

Na javnoj raspravi o aerozagađenju, koja je trajala skoro tri časa, osim priče o tome da je vazduh u Valjevu prekmerno zagađen, da je to višedecenijski problem, saopštavanja rezultata merenja aerzagađenja i priče o "krivcima" zbog kojih građani Valjeva udišu zagađen vazduh, čuli su se i neki predlozi.

 

Među njima i oni, koji istina neće rešiti problem aerozagađenja, ali mogu ga umanjiti, a za čiju realizaciju nije potrebno vreme i veliki novac, poput da se ulice češće peru i da se čiste odžaci.

Javna rasprava o aerozagađenju

Javna rasprava o aerozagađenju (Foto: Đorđe Đoković)

Odbornik DS Duško Rakić konstatovao je da su PM-10 čestice najveći problem i da su "tihi ubica, neko ko ne ubija odmah, ne primećuje se, ali pravi dugoročne zdravstvene probleme koji dovode i do smrti".

 

On je rekao da na reljef i klimu ne možemo uticati, ali možemo početi da rešavamo ono što je moguće rešiti.

- Treba smanjiti broj individualnih kotlarnica, tako što će se građanima dati povoljniji uslovi za priključenje na toplovod. Treba formirati lokalni fond za zaštitu životne sredine sa ciljem da se sredstva iz tog fonda potroše na ono što je urgentno, a na predlog stručnjaka. Zatim, treba izmestiti teretni saobraćaj iz grada, uraditi tz. severnu obilaznicu – predložio je Rakić.

 

Nezavisna odbornica Snežana Đekić Spajić je svoje učešće u javnoj raspravi otpočela aforizmom da se "u Valjevu ne zna da li je opasnije udahnuti ili izdahnuti". Ona je takođe predložila nekoliko rešenja za koja nije potrebno vreme.

 

- Treba napraviti poseban fond za energetsku efikasnost, kao i da se sve ekološke takse koje se sliju u budžet usmere na rešavanje problema aerozagađenja. Beskamatno ili sa niskom kamatom trebalo bi pomoći građanima da kupuju kotlove na manje štetne energente. Velike zagađivače usloviti promenom energenta, uvesti obavezu čišćenja dimnjaka kod individualnih ložišta, pošumljavati gradske parkove, lečiti bolesno drveće i saditi drvorede u ulicama – predložila je Snežana Đekić Spajić.

 

Javna rasprava o aerozagađenju

Javna rasprava o aerozagađenju (Foto: Đorđe Đoković)

Nezavisni odbornik Ljubomir Radović podsetio je da se PM-10 čestice u Valjevu mere od 2012-te. Naglasio je da "ne smemo ulaziti u relativizaciju problema i negirati rezultate merenja i pikove zagađenja". Čelnicima grada zamerio je to "što nas niko nije upoznao sa tim šta jeste a šta nije urađeno od svih planova za zaštitu životne sredine i kvalitet vazduha koje je Skupština grada usvojila".

 

- Jedan od načina da se umanji problem aerozagađenja, jeftin je i može odmah, jeste da se peru ulice. Grad treba da ima spremne projekte u da konkuriše za novac iz republičkog zelenog fonda čiji je budžet od osam do deset milijardi dinara. Treba angažovati stručnjake i ono što je najvažnije, treba politiku da okrenemo da bude u interesu i u službi građana – poručio je Radović.

 

Odbornik vladajuće koalicije dr Ljubomir Pavić je rekao da se "bolest ne leči merenjem temperature i pritiska", tako se ni aerozagađenje neće rešiti merenjem već preduzimanjem konkretnih mera.

 

- Treba smanjiti broj individualnih ložišta i broj vozila u gradu. Lokalna samouprava treba da sufinansira one koji odluče da pređu na pelet, kao i da kreditira projekat energetske efikasnosti za stambene zgrade. Zatim, sve javne ustanove moraju biti priključene na daljinski sistem grejanja. Što se tiče saobraćaja, predlažem da se poveća pešačka zona i da se poveća cena parkinga, s tim što bi deo novca išao u fond iz koga bi se sufinansirali građani koji odluče da se priključe na daljinsko grejanje ili da investiraju u izolaciju svojih objekata – rekao je Pavić.

 

Aktivista Lokalnog fronta Ivan Milovanović saglasan je sa činjenicom da je problem aerozagađenja višegodišnji, ali to nije opravdanje za nerešavanje problema. On smatra da bi svi koji su odgovorni za ovakvo stanje trebalo i da preduzmu odgovornost, i da prestanu da pričaju da je to stari problem. Milovanović je postavio nekoliko pitanja, a u odgovorima se možda kriju i neka rešenja.

 

- Zbog čega sve javne ustanove nisu priključena na daljinski sistem grejanja? Koliko je od 1.12.2016. godine do 30.11.2018. evidentirano zahteva za priključak na daljinski sistem, koliko je zahteva odobreno, koliko je priključeno, koliko je odbijeno i da li postoje zahtevi koje Toplana nije ni registrovala? U budžetu Valjeva obezbeđeno je milion dinara za merenje kvaliteta vazduha i merenje buke, 400 hiljada za izradu planova iz oblasti životne sredine i dva miliona dinara za smanjenje štetnih gasova u Toplani. Pitam u kojoj meri dva miliona dinara može da smanji štetne gasove? Ako se sa dva miliona dinara, koliko košta 30 minuta pevanja Šabana Šaulića, može smanjiti zagađenje, onda molim predstavnika vlasti da nam narednih 15 godina ne dovedu ni Šabana, niti bilo koga drugog – predložio je Milovanović.   

 

Ovo si bili neki od desetak govornika na javnoj raspravi. Predsednik Skupštine grada Milorad Ilić je rekao da je "mnogo dobrih i korektnih predloga dato, koji će omogućiti Gradskom veću da spremi dobre zaključke za Skupštinu grada". Ilić nije precizirao kada će "dobri zaključci" biti spremni i kada će se naći pred odbornicima. Pretpostavljam da će "dobri zaključci" sadržati i dobre predloge mera koje treba preduzeti kaki bi se rešio problem aerozagađenja.

Javna rasprava o aerozagađenju

Javna rasprava o aerozagađenju (Foto: Đorđe Đoković)

 

I predsednik lokalnog parlamenta, koji je pratio raspravu od početka do kraja za razliku od gradonačelnika Slobodana Gvozdenovića koji je skup napustio nakon manje od dva časa, izneo je nekoliko predloga, koji se odnose na saobraćaj, a mogu da doprinesu rešavanju pitanja aerozagađenja.

 

- Rešenje je u manjem broju ulica i manjem broju parkinga. Mi moramo da promenimo svest i da građane na to pripremimo. Los Anđeles je zatvorio svoj centralni bulevar, pretvorio ga u pešačku zonu i ništa nije izgubio. Moraju da se isele parking mesta iz centra grada, poput onog iza sudova i Doma zdravlja. Moramo u centru imati parkovsku, pešačku i biciklističku zonu, a za to su potrebni vreme, volja i edukacija. Treba zatvoriti za saobraćaj centralne ulice u gradu, pre svega Karađorđevu. A što se tiče grejanja, moramo ići na neke oštrije i drastičnije mere kako bi rešili problem aerozagađenja – rekao je Milorad Ilić.

  

Učesnici javne rasprave Snežana Đekić Spajić, Duško Rakić i Ljubomir Radović zatražili su da javnost bude pravovremeno informisana, da se građani svakodnevno preko javnih glasila obaveštavaju o tome kada je visoka koncentracija PM-10 čestica i da se upozore da tada ne izlaze napolje, pogotovo deca i osobe sa respiratornim problemima.

 

Aktuelno

Ulica Prva brazda (foto: Đorđe Đoković)
Saopštenje Pre 8 sati 39 minuta

Privremeni režim saobraćaja zbog atletske trke "Gradac"

Zbog održavanja krosa "U trci za zdravlje – budimo brži", odnosno tradicionalne 22. atletske trke "Gradac", u subotu 27. aprila od 10.00 do 13.00 časova biće na snazi privremeni režim saobraćaja u...