Ski staza Crni vrh (foto: Jovan Grujić)
Ski staza Crni vrh (foto: Jovan Grujić)
19.02.2020, 08:03

Na Divčibarama sve napreduje samo infrastruktura zaostaje

č: | fb:

Nema zvaničnih podataka, ali prema dostupnim informacijama i proceni predsdnika MZ Divčibare Branke Ilić, na Divčibarama trenutno boravi preko 3000 turista, dok je prethodnog vikenda u dane praznika bilo još 2000 gostiju koji su došli na jedan dan. Prema podacima firme "Kej invest", koja gazduje skijalištem Crni vrh, prošle nedelje na stazi je bilo preko 500 skijaša i bordera.

 

- Gosti koji dolaze na jedan dan su pretežno iz Beograda, mnogi od njih su rekli da su im sada, nakon završetka autoputa "Miloš Veliki", Divčibare dosta bliže, tako da relativno brzo dođu na skijanje, ali i u šetnju i na čist vazduh - kaže Ilić.

 

Većina gostiju je oduševljena prirodom i hvale to što Divčibare nisu previše urbanizovane, ali zameraju na lošoj infrastrukturi, nedovoljnom broju parking mesta i nesnosnom smradu kanalizacije koja se izliva u potok u centru Divčibara.

 

Prema rečima Divčibaraca broj novih objekata i gostiju iz godine u godinu raste, a infrastruktura je na nivou od pre 40 i više godina. Tvrde da sve što je poslednjih godina urađeno, urađeno je zahvaljujući privatnoj inicijativi, a ozbiljnih kapitalnih infastrukturnih radova nema bez ulaganja grada i države.

Kafe-restoran Divčibar na ski stazi Crni vrh

Kafe-restoran Divčibar na ski stazi Crni vrh (Foto: Jovan Grujić)

 

Zainteresovanost investitora za gradnju na Divčibarama, za kupovinu apartmana i za dolazak na planinu koja je najbliža Beogradu, porasla je nakon što je pre tri godine valjevska firma "Kej invest" zakupila skijalište "Crni vrh" i uvela sistem veštačkog osnežavanja.

 

Divčibarama je naročito porasla cena i povećano interesovanje od kako je beogradsko preduzeće "Sport agent", koje je u vlasništvu proslavljenog košarkaša Miloša Teodosića i njegovog brata Jovana, sagradilo luksuzni hotel "Crni vrh", uz koji se gardi i moderan sportski kompleks.

  

Identifikovano sedam problema

 

Divčibarci i investitori navode da su najveći infrastrukturni problemi voda, kanalizacija, struja, telekomunikacije, saobraćajnice, odlaganja smeća i parkinzi.

 

Neophodna je nova centralna trafo-stanica, koja bi obezbedila "prstenasto" napajanje što bi omogućilo stabilno snabdevanje električnom neregijom, što sada nije slučaj otuda su svakodnevne nestašice struje.

 

Za stabilno vodosnabdevanje, ali i za širenje mreže korisnika, neophodno je udvostručiti kapacitet sa trenutnih osam litara vode u sekundi na 16 litara u sekundi. Prema rečima Divčibaraca, postoje dva moguća rešenja. Prvo je priključenje dve bušotine sa vodom bogatom magnezijumom koje su otkrivene pre pet godina, koje je jeftinije, ali kratkoročnije, koštalo bi oko sto miliona dinara. Drugo rešenje je dugoročno, ali za to je potrebno oko tri do četiri miliona evra, a to je izgradnja vodovoda od akumulacije "Stubo-Rovni" do Divčibara.

 

Prošle godine je država, preko Kancelarije za javna ulaganja, finasirala izgradnju primarnog kanalizacionog kolektora. Sada je neophodno uraditi sekundarnu mrežu i stanicu za prečišćavanje otpadnih voda, a ti radovi bi koštali, procena je, oko milion evra.

 

Kada je reč o telekomunikacijama potrebno je širenje optičke mreže i podizanje još, najmanje, dva repetirora jer trenutno na Divčibarama postoji samo jedan otuda su česti problemi sa mobilnim vezama i internetom.

 

Saobraćajna infrastruktura je takođe jedan od problema Divčibara. Prema rečima Divčibaraca neophodno je izgraditi još dve saobraćajnice; jedna od pijace do ski staze "Crni vrh", dok bi druga povezivala Beogradsko naselje preko Golupca do odmarališta "Stevan Filipović". Izgradnjom ove dve saobraćajnice dobila bi se dva kružna puta povezana sa glavnom Valjevskom ulicom čime bi bili izbegnuti zaobilazni putevi, a samim tim i rasterećen saobraćaj u centru planine.

 

Divčibare, i pored toga što su turistički centar, nemaju rešeno pitanje sanitarne deponije. Smeće se odlaže na "divlju" deponiju koja je nastala na putu prema Kaoni. Problem je i to što je na samoj planini nedovoljno kontejnera, koji zimi budu zatrpani snegom te je više smeća oko njih nego u njima. "Jedno od rešenja je, kao u većini ski centara u Evropi, izgradnja podzemnih kontejnera, što nije prevelika investicija, a bilo bi trajno i ekološko rešenje odlaganja otpada", predlaže naš sagovornk.

 

Parking hotela Pepa

Parking hotela Pepa (Foto: www.pepa-divcibare.co.rs)

 

Divčibarci navode da problem koji pod hitno treba da se reši jeste parkiranje, koji je naročito izražen zimi. Zbog nedovoljnog broja parking mesta kada na Divčibarama bude i do 5000 turista nastaje pravi saobraćajni kolaps.

 

"Pre desetak dana bila je tolika gužva u centru da se od supermarketa kod Pošte do stare ski staze kod 'Pepe' putovalo 45 minuta, a kola hitne pomoći nisu uspela da se probiju do nove ski staze", pričaju Divčibarci.

Saobraćajni kolaps na Divčibarama

Saobraćajni kolaps na Divčibarama (Foto: www.pepa-divcibare.co.rs)

 

Oni su pozvali lokalnu upravu da im pomogne u rešenju problema parkiranja i predložili su da se kao privremeno parkiralište koriste sportski teren pored "šumarske kućice", plac pored policijske stanice, plato kod hotela Maljen i livada kod supermarketa "Pepa". To su sve parcele u vlasništvu grada, trebalo je samo dati nalog da se očisti sneg kako bi vozila mogla da se parkiraju, a da policija i komunlana milicija regulišu saobraćaj i usmerava vozače na ta parkirališta.

 

Divčibarci navode da je njihov predlog prihvaćen, tako da je prethodnog vikenda obezbeđeno više parking mesta, a uz pomoć policije i komunalaca, izbegnut je saobraćajni kolaps.

 

Na Divčibarama ni uz jednu saobraćajnicu ne postoji mesto za parkiranje, i upravo proširenjem saobraćajnica bi se obezbedila nova parking mesta uz očuvaje prirodnog ambijenta.

 

 

 

Aktuelno